سرفصل های این مطلب:

زمان مطالعه: 8 دقیقه

بازاریابی پیامکی روشی است که با استفاده از آن می‌توانید تبلیغات، رویدادها و اخبار و اطلاعات مربوط به فروش محصولات کسب‌وکار خود را به اطلاع مردم و مشتریان خود برسانید. همچنین از این کانال ارتباطی برای آگاهی بیشتر مخاطبان از یک برند استفاده می‌شود.

همه‌ی ما می‌خواهیم از طریق بازاریابی با مخاطبان بیشتری ارتباط برقرار کنیم اما گفتن این کار اغلب آسان‌تر از انجام آن است.

بازاریابان هر روز به دنبال راهی برای رسیدن به این هدف مهم هستند و تمام کانال‌های تبلیغاتی را امتحان می‌کنند.

با اینکه دنیای دیجیتال مارکتینگ همواره در حال پیشرفت است اما همین رسانه‌ها گاهی برای موفقیت در بازاریابی کافی نیستند. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌شود تمام روش‌های مهم بازاریابی از جمله بازاریابی پیامکی را باید آزمایش کنند.

اما نکته‌ی مهم اینجاست که برای این کار در مرحله‌ی اول نیاز به آموزش بازاریابی پیامکی است.

بازاریابی پیامکی (SMS Marketing)

بازاریابی پیامکی راهی دیگر برای دستیابی به مشتریان احتمالی و نگه داشتن آن‌ها در جریان خدمات شماست. این روش تقریباً تا زمانی که رسانه وجود داشته باشد، کارایی و تاثیر مثبت خود را خواهد داشت. به همین دلیل استفاده از بازاریابی پیامکی سال‌هاست که پرمخاطب و موفقیت‌ آمیز بوده است و بازاریابان هیچ‌وقت آن را فراموش نمی‌کنند.

پیش از همه، در ابتدا توصیه‌ی ما این است که این سوالات مهم را از خود بپرسید:

  • آیا به دنبال گسترش دامنه‌ی بازاریابی خود هستید؟
  • آیا تلاش می‌کنید بدون اینکه هزینه‌ی زیادی کنید، با مشتریان بیشتری ارتباط برقرار کنید؟
  • آیا هدف اصلی شما فروش بیشتر در سریع‌ترین زمان ممکن است؟

اگر پاسخ شما به این سوا‌ل‌ها “بله” است! در این صورت، بهتر است بازاریابی پیامکی را در برنامه‌ی مارکتینگ و یا کمپین فروش خود نظر بگیرید.

در ادامه‌ی این مطلب می‌خواهیم صفر تا صد آنچه نیاز دارید از بازاریابی پیامکی بدانید را برای شما آموزش دهیم و بگوییم چگونه می‌توانید با یادگیری این نکات در این راه مسلط و حرفه‌ای باشید.

بازاریابی پیامکی چیست؟

قبل از اینکه به آموزش بازاریابی پیامکی بپردازیم، ابتدا توضیح می‌دهیم این روش دقیقاً چیست و چه مزایایی دارد.

بازاریابی پیامکی یک کانال بازاریابی مانند ایمیل و یا شبکه‌های اجتماعی است که به مشاغل این امکان را می‌دهد تا با پیام کوتاه برند و یا محصولات خود را به مشتریان معرفی کنند. این پیامک‌ها می‌تواند شامل پیام‌های تبلیغاتی، عرضه‌ی محصولات، معرفی برند، اطلاع‌رسانی کمپین فروش، پیشنهادات هیجان‌انگیز، ارائه کد تخفیف و موارد دیگر باشد.

در دنیای تجارت الکترونیک روش‌های زیادی برای بازاریابی و تبلیغات تجاری شما وجود دارد و بازاریابی پیامکی یکی دیگر از این راه‌هاست.

بازاریابی پیامکی را می‌توان بهترین روش مدرن برای برقراری ارتباط با مشتریان عنوان کرد. در این دنیای مجازی سریع و پیشرفته، مردم می‌خواهند با روشی آسان و متناسب با علایق‌شان به خدماتی که نیاز دارند دسترسی پیدا کنند. دقیقاً به همین دلیل است که اکنون بازاریابی پیامکی در بین مشتریان و مشاغل بسیار محبوب شده است.

با استفاده از این متد می‌توانید تبلیغات، رویدادها و فروش‌های آینده را به اطلاع مردم برسانید. از آنجا که پیامک به سرعت به مخاطب می‌رسد و تقریبا بلافاصله خوانده می‌شوند، اثربخشی بیشتری در رسیدن به هدف تبلیغ خواهد داشت. اما برای تاکید بیشتر می‌‌خواهیم سه مزیت فوق‌العاده مهم آن را باهم مرور کنیم:
-افزایش آگاهی از نام تجاری
-افزایش تعامل با مشتریان
-فروش بیشتر

بازاریابی پیامکی به عنوان یک کانال ارتباطی ساده و کم‌هزینه، به بازاریابان تجارت الکترونیکی فرصتی منحصر به فرد برای ایجاد ارتباط با مشتریان خود می‌دهد.

سه ویژگی برتر بازاریابی پیامکی

بازاریابی پیامکی ممکن است در فصل تعطیلات مثلا پیش از نوروز و در کمپین‌های فروش عید عملکرد بسیار خوبی داشته باشد. اما باید بدانیم که بازدهی بالا و موفقیت در بازاریابی پیامکی مختص چند روز یا چند هفته نیست.

اگر به یک سال اخیر و دوران پاندمی کرونا دقت کرده باشید، استفاده از پیامک انبوه برای تبلیغات بیش از پیش در میان کسب‌وکارها رونق گرفته است. دلیل این موضوع این است که مردم نسبت به قبل وابستگی بیشتری به تلفن‌های همراه خود برای برقراری ارتباط و خرید مایحتاج پیدا کرده‌اند.

بنابراین اس ام اس مارکتینگ بار دیگر به یکی از مهم‌ترین کانال‌های تبلیغات تبدیل شد. البته در بخش آموزش بازاریابی پیامکی خواهیم گفت که چگونه با ترفندهایی فروش مناسبی از این روش می‌توانید به دست بیاورید.

همان‌طور که اشاره کردیم جنبه‌های مختلفی از بازاریابی پیامکی وجود دارد که باعث می‌شود این کانال به عنوان یک کانال منحصر به فرد متمایز شود و به برندهایی که از آن به درستی استفاده می‌کنند برتری در رقابت مارکتینگ بدهد. دلیل این اتفاق مزایای زیر است:

پیام کوتاه سریع است

تعجب آور نیست که ۹۰٪ پیامک‌ها در ۳ دقیقه اول خوانده می‌شوند. این امر باعث می‌شود کمپین های بازاریابی پیامکی برای پیشنهادات بسیار مهم (کدتخفیف محدود و لحظه‌ی آخری) که به زمان وابسته است عالی باشند.

پیامک نرخ بازخورد بالاتری از ایمیل دارد

در جاهایی که مشتریان مجبورند برای دریافت پیام‌های ایمیل با اکانت خود دسترسی پیدا کنند، یک پیامک می‌تواند یک پیام فوری را از طریق تلفن به آن برساند. همچنین، نوتیفیکیشن پیامک تا زمان خواندن آن بر روی گوشی باقی می‌ماند. این بدان معناست که مشتری به احتمال زیاد حداقل پیامک شما را باز خواهد کرد.

 پیامک نرخ تعامل بالایی دارد

بر اساس آمارها ۷۰٪ از مشتریان می‌گویند پیامک همچنان می‌تواند توجه آن‌ها را جلب ‌کند. این بدین معنی‌ست که وابستگی مردم به پیامک برای تعامل و حتی خرید از طریق آن هنوز وجود دارد. پس بازاریابان می‌توانند از این فرصت برای فروش محصولات خود استفاده کنند.

آموزش بازاریابی پیامکی

مانند هر موضوعی دیگر، برای موفقیت در بازاریابی پیامکی اول از همه نیاز به آموزش در این زمینه دارید. این روش شاید در نگاه اول آسان به نظر برسد.

ممکن است با خود بگویید تنها نیاز است از طریق پنل پیامکی در زمانی مشخص انبوهی ا‌س‌ام‌اس به مشتریان بفرستیم و تمام. اما بهتر است بدانید که این تصور کاملا اشتباه است. اگر از قواعد و اصول این متد مارکتینگ پیروی کنید قطعا در ادامه میزان اثربخشی بازاریابی پیامکی را در کمپین تبلیغاتی خود متوجه خواهید شد.

برای یادگیری و حرفه‌ای شدن در این کار توجه به نکات زیر ضروری است:

 از مخاطب اجازه بگیرید و حریم خصوصی او را حفظ کنید

دقیقا مانند ایمیل مارکتینگ، دریافت صریح و روشن اجازه‌ی ارسال از طرف مشتری برای بازاریابی پیامکی هم بسیار مهم است.

با این کار مشتری را آزار نمی‌دهید و به او می‌گویید تنها بر اساس مجوزی که به شما می‌دهد با او در ارتباط خواهید. همچنین در این روش باید اعتمادسازی کنید. به مخاطب این اطمینان را بدهید که اطلاعاتش پیش شما محفوظ است و تمام نکات مربوط به حریم خصوصی او را رعایت کنید.

راهی برای انتخاب مشتریان با هر پیام در نظر بگیرید. باید مطمئن شوید که به مشتریان لینک یا کد لغو اشتراک می‌دهید که می‌توانند از طریق آن ارسال پیامک را متوقف کنند. ارسال پیام برای افرادی که نمی‌خواهند با شما در ارتبط باشند هیچ کمکی به شما نخواهد کرد.

از ابزارهای بازاریابی پیامکی استفاده کنید

ممکن است بازاریابی پیامکی در ابتدا شما را هیجان‌زده کند. اما قبل از این که شروع به ارسال پیام به مشتریان کنید، بدانید که باید از نرم افزار بازاریابی پیامکی استفاده کنید. یک ابزار عالی بازاریابی پیامکی می‌تواند به شما کمک کند تا استراتژی خود را بهبود ببخشید:

می‌توانید پیام‌های بازاریابی پیامکی خود را به صورت خودکار و چندین پیام را به طور هم‌زمان ارسال کنید.

برخی ابزارهای بازاریابی پیامکی به شما امکان می‌دهند پیام کوتاه را مستقیماً به گردش کار خودکارسازی ایمیل خود اضافه و در وقت صرفه‌جویی کنید.

کمپین‌های پیام کوتاه را می‌توان به همان شیوه ایمیل‌ها با همان روش هدف‌گذاری و شخصی‌سازی، راه‌اندازی کنید.

به‌علاوه یک ابزار بازاریابی پیامکی معیارهای مهم تحلیل را در اختیار شما قرار می‌دهد. تا بتوانید میزان تأثیرگذاری کمپین خود را ببینید. با استفاده از این داده‌ها، می‌توانید کمپین‌های خود را ترفندهای مختلفی امتحان کنید تا بالاترین میزان بازگشت سرمایه (ROI) را به دست آورید.

 برای مشتری یک ارزش افزوده در نظر بگیرید

قبل از اینکه کمپین پیامکی خود را آغاز کنید، یک سوال ساده از خود بپرسید: “چگونه این پیامک به زندگی مشتری من ارزش افزوده می‌دهد؟”

اگر نمی‌توانید به این سوال پاسخ دهید، بهتر است این روش را به‌کار نبرید. از بازاریابی پیامکی فقط در مواقعی استفاده کنید که دلیل خوب و مشخصی برای اجرای آن داشته باشید. اگر نمی‌دانید چه کاری انجام می‌دهید و بدون برنامه پیامک می‌فرستید، در واقع در حال فرصت‌سوزی هستید. این سریع‌ترین راه برای از دست دادن مشتریان بالقوه است.

 پیام را کوتاه و هدف‌دار ارسال کنید

محدودیت در کلمات پیامک و میزان توجه مشتری بدان معنی است که شما باید متن پیام کاملا هدف‌دار ارسال کنید. اگر پیشنهاد و کدتخفیف دارید، آن را درج کنید. اگر پیام شما اطلاعات مهمی در مورد سفارش آن‌ها دارد، آن را در پیام وارد کنید. همیشه لینک را اضافه کنید تا مشتریان بتوانند اطلاعات دقیق‌تری در مورد پیشنهاد یا کدتخفیفی که ارسال کرده‌اید به دست آورند.

یک روش عالی دیگر پیگیری از طریق ایمیل است. اگر پیام مهمی را به موقع ارسال کرده‌اید، مطمئن شوید که اطلاعات کامل‌تری را از طریق ایمیل در صورت نیاز مشتری ارسال می‌کنید. توجه به این نکات کوچک اما مهم تضمین‌کننده‌ی موفقیت شما در بازاریابی پیامکی خواهد بود.

کمپین‌های بازاریابی پیامکی خود را شخصی‌سازی کنید

قبلاً اشاره کردیم که یک ابزار بازاریابی پیامکی به شما این امکان را می‌دهد از قابلیت شخصی‌سازی برای کمپین خود استفاده کنید. با استفاده از نام کوچک مخاطب یا شخصی سازی پیام‌ها براساس علایق‌شان، ارتباط نزدیک برند خود را با مشتری حفظ کنید.

تلاش کنید پیشنهاداتی مربوط و شبیه به خریدهای قبلی برای او ارسال کنید. این امر به ایجاد و حفظ ارتباطی موثر که با مشتریان خود دارید کمک می‌کند.

همچنین به زمان ارسال پیامک برای مشتری دقت کنید. هرچقدر با برنامه‌ریزی مشخص و بر اساس شناخت مخاطب این کار را انجام دهید، بازخورد بهتری می‌گیرید. اگر جشنواره‌ی نوروزی در پیش دارید از سه هفته قبل از عید اقدام کنید.

اگر کدتخفیف برای پایان فصل در نظر دارید، آن را زودتر از هفته‌ی پایانی ارسال کنید. هرچقدر در این بخش مهم آموزش بازاریابی پیامکی دقت بیشتری کنید، موفقیت شما چشم‌گیرتر خواهد بود.

چند ایده برای موفقیت در بازاریابی پیامکی

شما می‌توانید بهترین روش‌های دنیا را در اختیار داشته باشید و یا بودجه هنگفتی در نظر بگیرد، اما باید بدانید بدون ایده هیچ دستاوردی نخواهید داشت.

اگر می‌خواهید تاثیرگذاری بالایی بر روی مخاطب داشته باشید، متن پیامک را ساده، اختصاصی و هدفمند بنویسید.

قبلا در مقاله‌ی بهترین نمونه‌های بازاریابی پیامکی چند روش جدید را آموزش داده‌ایم. خوشبختانه، بازاریابی پیامکی این فرصت را به شما می‌دهد تا هر ایده‌ای که در نظر دارید را اجرایی کنید. به همین خاطر در ادامه برای راهنمایی بیشتر به شما قصد داریم چند ایده‌ی کاربردی و مهم را به شما پیشنهاد کنیم تا در کمپین خود بکار ببرید:

۱. پیامک خوش آمدگویی

چه راهی بهتر از یک پیام کوتاه به موقع برای استقبال و تشکر از مشتریانی که به شما پیوسته‌اند سراغ دارید؟ اغلب مردم انتظار دارند یک ایمیل خوشامد گویی داشته باشند، اما افزودن پیام کوتاه فوری در این ترکیب برای مشتریان شما جالب‌تر خواهد بود. اگر پیشنهادی برای ثبت نام ارائه داده‌اید، کد تخفیف یا لینک را از طریق پیام کوتاه ارسال کنید و پس از ثبت نام به آن‌ها خوش‌آمد بگویید.

۲. تبریک تولد مشتریان

پیام کوتاه یک مناسبت خاص را می‌طلبد و چه موقعیتی بهتر از تولد مشتری شماست؟ می‌توانید به مناسبت تولد مشتری، در صورت امکان یک کد تخفیف برای او در نظر بگیرید. این اقدامات به تعامل خوب و تاثیرگذار با مشتری کمک می‌کند و به آن‌ها این پیغام را می‌دهد که همواره به یادشان هستید.

۳. پیشنهادات ویژه‌ی وابسته به زمان

ممکن است تبلیغ و پیشنهاد ویژه‌ای درنظر داشته باشید و بخواهید مطمئن شوید مشتری شما از این فرصت برای مشارکت استفاده می‌کند؟ برای فروش و تبلیغات بهتر، می‌توانید جمله‌ای کمی اضطراری در پیام‌های متنی خود اضافه کنید.

چند جمله‌ی مختلف را امتحان کنید تا ببینید بهترین روش برای مشتریان شما چیست. همواره تلاش کنید با خلاقانه‌ترین جملات، بهترین پیشنهاد را برای مخاطب خود داشته باشید.

۴. ترغیب مشتری به بازگشت به سبد خرید

بسیاری از مشتریان به دلایل نامعلوم به یکباره سبد خرید خود را ترک می‌کنند و هزینه را واریز نمی‌کنند. این مورد اگر چندبار در روز اتفاق بی‌افتد درآمد شما را با مشکل مواجه می‌کند. پیشنهاد ما این است پس از مدتی با یک پیامک یادآوری کنید که هنوز می‌تواند به سبد خرید نیمه‌ تمام خود برگردد. این کار اگر به شکل صحیح انجام شود مشتری را به کسب‌وکار شما بازمی‌گرداند.

۵. تأیید سفارش و به‌روزرسانی اطلاعات ارسال

جایی که پیام کوتاه واقعا می‌تواند موثر باشد، تأیید سفارش و به روزرسانی اطلاعات ارسال کالا است. همچنین قرار دادن لینک در پیامک ایده خوبی است تا آن‌ها بتوانند جزئیات بیشتر در مورد پیگیری کالای سفارش داده خود را بررسی کنند.

هدف از بازاریابی پیامکی فقط فروش نیست بلکه روشی است که مشتری را حفظ و برند شما را در میان مردم شناخته شده‌تر می کند.

وکلام آخر…

با آموزش و یادگیری بیشتر در این زمینه می‌توانید کمپین بازاریابی پیامکی موفقی را پشت سر بگذارید و حرفه‌ای شوید. کافی است با هدف‌گذاری مشخص و پیروی از اصول ساده اما مهمی که توضیح دادیم از این روش استفاده کنید تا فروش فوق‌العاده‌ای داشته باشید.

امتیاز دهید :
5/5

این مطلب را به اشتراک بگذارید

دیدگاه شما

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا